Beri Isteri Rehat

Kamarudin Ibnu Mikam memperkongsikan lagi tips kebahagiaan rumah tangga melalui bukunya ‘Setiap Hari Adalah Honeymoon’ . Tips yang dimaksudkan ialah suami memberi rehat kepada isteri dan melakukan perkara yang diminta oleh pasangan segera atau sekarang.

Kebiasaannya, isterilah yang paling awal bangun dan paling lambat masuk tidur. Isteri bangun paling awal untuk menyiapkan makanan dan pakaian buat suami dan anak-anak. Isteri yang membangunkan suami dan anak-anak. Bahkan, kebiasaannya isterilah yang memandikan, memakaikan dan memberi makan kepada anak-anak kecil. Sesetengah isteri juga menghantar anak ke sekolah. Bahkan isteri yang melakukan semua kerja ini juga keluar bekerja di pejabat atau tempat kerja lainnya. Andai isteri tersebut suri rumah, sudah pasti dialah yang melakukan segala kerja rumah termasuk mengemas rumah, membasuh pakaian, membeli bahan mentah masakan, dan lain-lain.

Hakikatnya, sama seperti suami yang penat bekerja di luar, isteri sebagai suri rumah juga sama penat seperti suami. Bahkan isteri yang bekerja pun penat seperti suami yang bekerja, malah mungkin lebih lagi kerana isteri melakukan lebih kerja iaitu kerja-kerja di rumah sejak awal pagi sebelum pergi kerja dan selepas balik kerja sampai lewat malam seperti memasak, membasuh dan lain-lain. Oleh yang demikian, sangat wajarlah para suami sekali sekala memberi rehat kepada isteri daripada kerja-kerja rumahnya. Cara memberi rehat tersebut ialah dengan membantu isteri melakukan kerja rumah seperti membasuh pakaian, atau memasak atau kerja-kerja lain. Suami juga boleh menawarkan diri untuk menggantikan isteri melakukan kerja mencuci pakaian atau memasak atau mengemaskan rumah. Pada masa tersebut, isteri bolehlah berehat. Jika suami pun kepenatan untuk membantu isteri atau menggantikan isteri melakukan kerja-kerja rumah, bolehlah melakukan alternatif seperti makan di luar. Kalau dalam seminggu, satu atau dua hari suami membantu atau menggantikan isteri melakukan kerja-kerja rumah pun sudah memadai untuk membahagiakan hati isteri. Isteri bukanlah mengharap sangat bantuan suami kerana mereka mampu melakukan sendiri semua kerja rumah, tetapi keprihatinan suami terhadap isteri itu yang sangat bernilai dan dihargai oleh isteri.

Satu lagi tip kebahagiaan ialah melakukan segera perkara yang diminta oleh pasangan. Contohnya, isteri meminta suami membaiki lampu yang rosak atau suami meminta isteri membuatkan secawan kopi. Biasanya orang yang meminta berharap agar permintaannya ditunaikan segera. Sementara orang yang diminta pula kemungkinan ada kerja lain atau kurang berminat melakukan apa yang diminta. DI sinilah pengorbanan diperlukan. Inilah bukti cinta. Pasangan yang meminta pasti gembira apabila permintaannya ditunaikan segera dan sebaliknya sedih dan kecewa jika permintaannya ditangguh-tangguhkan atau lambat untuk dilaksanakan.

Ayuh para suami member rehat kepada isteri sekali sekala dan ayuh menunaikan permintaan pasangan dengan segera.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: