Tip bahagia: Jadilah yang terbaik dan anggap yang terbaik

Kamarudin Ibnu Mikam dalam bukunya ‘Setiap Hari Adalah Honeymoon’ menasihatkan:

Jadilah suami atau isteri yang terbaik kepada isteri atau suami kita. Terbaik dari segi penampilan, layanan, perbualan, dan sebagainya. Kita hendaklah sanggup berkorban untuk melakukan yang terbaik untuk pasangan kita.

Tampillah dengan penampilan yang terbaik di hadapan pasangan kita agar dia sentiasa menganggap kita sebagai orang yang terbaik dalam hidupnya. Jika di hadapan orang lain kita malu untuk tampil selekeh, kenapa tidak malu selekeh di hadapan pasangan kita? Jika kita sanggup bersusah untuk tampil kemas, rapid an cantik di hadapan orang lain, kenapa tidak sanggup bersusah untuk tampil kemas, rapid an cantik di hadapan pasangan kita?

Layanlah pasangan kita dengan layanan terbaik. Jika dengan rakan sekerja atau kenalan atau jiran atau orang tidak dikenali kita boleh layan dengan baik, kenapa pasangan sendiri tidak dapat kita layan dengan layanan terbaik.

Anggaplah pasangan kita sebagai orang yang terbaik dalam hidup kita. Dengan anggapan sedemikian, ia mendekatkan kita kepada kebahagiaan. Memanglah pasangan kita tidak sempurna, tidak terlepas daripada kekurangan dan kelemahan, tetapi memang hakikatnya semua manusia begitu, pasti ada cacat celanya di samping segala kelebihan seperti tampan, kacak, bijak, kaya dan sebagainya. Orang lain yang lebih kacak atau lebih cantik daripada pasangan kita sekalipun pasti ada kelemahan dan kekurangannya di mana-mana, Cuma kita saja tidak mengetahuinya. Kita hanya mengetahui kelemahan itu apabila dia menjadi pasangan kita.

Oleh itu, sekalipun dengan serba kekurangannya, anggaplah pasangan kita itu sebagai orang yang terbaik dalam hidup kita.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: